Samalta viivalta-kiertue Vimpelinlaaksossa 18.5. klo 18.00

3.5.2022

SUL:n Samalta Viivalta-kiertue vierailee Kajaanin Vimpelinlaaksossa 18.5.2022 klo 18.00. Urheilijavieraana tapahtumassa on moukarinheitossa U23 Em-pronssimitalin viime kesänä heittänyt Kiira Väänänen.

Suomen Urheiluliitto yhdessä piirien ja seurojen kanssa järjestävät keväällä sekä syksyllä 2022 yhdenvertaisuus ja tasa-arvokiertueen, joka on nimeltään Samalta viivalta. Tilaisuudet ovat avoimia ja erityisesti tarkoitettu ko. piirin seuroille.

Kiertueen tavoitteena on kouluttaa lapsille ja nuorille yhdenvertaisuudesta, tasa-arvosta, syrjinnästä sekä lasten oikeuksista. Tapahtumien keulakuvina toimivat huippu-urheilijat: Ella Junnila, Oskari Mörö, Suvi Miettinen, Iikka Alingué, Joonas Rinne, Henry Manni, Aleksi Ojala, Kiira Väänänen, Senni Salminen ja Camilla Richardsson.

Tapahtuma pitää sisällään tunnin koulutuksellisen luennon, jonka urheilijavieras pitää. Luennon aikana osallistujia osallistetaan keskusteluun mm. yhdenvertaisuudesta, mitä on erilaisuus, miten syrjintä näkyy sekä kannustetaan jokaista olemaan rohkeasti oma itsensä. Koulutuksen päätteeksi järjestetään urheilijavieraan johdolla yhteinen harjoitus osallistujille. Tilaisuudet on suunniteltu erityisesti 9–13-vuotiaille sekä heidän huoltajillensa. Myös seuratoimijoiden toivotaan osallistuvan näihin tilaisuuksiin.

Kiertue on saanut alun tammikuussa 2021 pidetyn yhdenvertaisuus- ja tasa-arvonkyselyn pohjalta. Kyselyssä kävi ilmi, että urheilijat, valmentajat ja seuratoimijat ei kovinkaan paljon tiedä miten lajiliitto ennaltaehkäisee tai keneen voi olla yhteydessä. Lisäksi isona haasteena koettiin valta- aseman väärin käyttö ja yhdenvertaisuus esim. parayleisurheilu