Kainuun Yleisurheilu uudistui ja palkitsi parhaita urheilijoita

1.12.2016

Vasemmalta alkaen kuvassa Jenna Kokkonen, Annika Haverinen, Jari Haverinen ja Ari Lehto. Kuva Eero Väyrynen.

Vuoden 2016 Kainuun parhaaksi yleisurheilijaksi valittiin Kajaanin Kipinän pituushyppääjä Henri Väyrynen. Henri Väyrynen hyppäsi keväällä Etelä-Afrikan Potchefstroomissa  ennätyksekseen 807 cm. Tulos on kaikkien aikojen 5. paras Suomessa. Väyrynen edusti myös Suomea Amsterdamin EM-kisoissa.  Vuoden sisutytöksi valittiin Kajaanin Kipinän Jenna Kokkonen ja sisupojaksi Suomussalmen Rastin Jani Juntunen. Kokkonen voitti mm. T15 pituushypyn Suomenmestaruuden. Juntunen sijoittui 6. maantiejuoksun P15 SM-kisoissa. Vuoden valmentajapalkinnon sai Jari Haverinen. Haverinen valmentaa mm. Jenna Kokkosta ja Annika Haverista. Vuoden veteraaniurheilijaksi valittiin Kajaanin Kipinän Teuvo Kemppainen. Hän voitti veteraanien keihäänheiton maailmanmestaruuden. Paras kunniakierroskerääjä oli Ari Lehto Otanmäen Teräksestä yli 2 000€ potilla.

Lisäksi palkitiin Kajaanin Kipinän menestynyt kaksikko Annika Haverinen ja Suvi Kemppainen. Annika Haverinen vuoden 2016 saavutuksia olivat mm. Suomen mestaruus N 17 100 m ja hopeamitali N17 200 m, Ruotsi-Suomi nuorten maaottelussa kolme voittoa ja Koululiikuntaliiton mestaruus sekä naisten 100 m piirinennätys 11,89s. Suvi Kemppainen saavutuksia olivat mm. N19 keihäänheiton Suomen mestaruus, Pohjoismaiden mestaruuskilpailujen ja maaottelun N19 keihään pronssimitalit sekä uuden mallin keihään N19 ja naisten piirinennätys 46,89m.

Kainuun Yleisurheilun puheenjohtajaksi jatkokaudelle valittiin Tuomas Karjalainen. Uusiksi hallituksen jäseniksi valittiin Meri Mikkonen ja Marko Koskelo. Muut hallituksen jäsenet ovat Seppo Viirret, Eero Väyrynen ja Ismo Juntunen. Suomen Urheiluliiton liittovaltuutetuksi valittiin Tuomas Karjalainen ja varaliittovaltuutetuksi Marko Koskelo.