Palkitse seurasi toimijoita yleisurheilun ansiolaatalla tai -merkillä

13.10.2016

Huomionosoitukset

Suomen Urheiluliiton huomionosoitusjärjestelmän kautta on mahdollisuus palkita seura-, piiri- tai liittotason toiminnan tekijöitä. Huomionosoitusjärjestelmä on tarkoitettu kaikille yleisurheilutoiminnassa mukana oleville ja niitä voi hakea liitteenä olevalla lomakkeella Suomen Urheiluliitosta. Hakemus tulee toimittaa hyvissä ajoin toimistopäällikkö Pirjo Puskalalle pirjo.puskala@sul.fi

SUOMEN URHELULIITTO ry:n

HUOMIONOSOITUSSÄÄNNÖT

Suomen Urheiluliiton ansiomerkki, levyke, mitali ja standaari voidaan myöntää kotimaisille ja ulkomaalaisille henkilöille ja yhteisöille, jotka ovat toiminnallaan edistäneet Suomen Urheiluliiton ja sen jäsenten toimintaa ja työskennelleet urheilullisten ja kasvatuksellisten päämäärien hyväksi sekä kilpailusuoritusten menestyksen perusteella urheilijalle ja hänen henkilökohtaiselle valmentajalleen. Seura- ja piiritason järjestötyöhön verrattavana toimintana voidaan pitää urheilijan menestyksellistä urheilijauraa.

Huomionosoitukset ovat:

Kultainen ansiomerkki ruusukkein

voidaan myöntää

henkilölle, joka on erittäin ansiokkaasti toiminut yleisurheilun hyväksi ja jolle vähintään viisi vuotta aiemmin on myönnetty kultainen ansiomerkki.

Merkin saajalle annetaan kunniakirja.

Kultaisen ansiomerkin ruusukkein – haltijalla on rajoitettu vapaa pääsy Suomen Urheiluliiton alaisiin kilpailuihin. Vuoden 2016 alusta alkaen myönnettyihin merkkeihin tämä etu ei enää kuulu.

Kultainen ansiomerkki

voidaan myöntää

a) henkilölle, joka vähintään 20 vuoden ajan on työskennellyt ansiokkaasti liiton, piirin tai seuran hyväksi ja jolle vähintään viisi vuotta aikaisemmin on myönnetty hopeinen ansiomerkki.

b) liiton jäsenseuralle, joka on toiminut vähintään 50 vuotta ansiokkaasti yleisurheilun hyväksi.

Seuralle myönnetty merkki kiinnitetään seuran kantolipun tankoon.

Henkilökohtaisen kultaisen ansiomerkin saajalle annetaan kunniakirja.

Henkilökohtaisen kultaisen ansiomerkin haltijalla on rajoitettu vapaa pääsy Suomen Urheiluliiton alaisiin kilpailuihin. Vuoden 2016 alusta alkaen myönnettyihin merkkeihin tämä etu ei enää kuulu.

Hopeinen ansiomerkki

voidaan myöntää

henkilölle, joka ansiokkaasti on vähintään 10 vuoden ajan työskennellyt liitossa, piirissä tai seurassa yleisurheilun hyväksi.

Kultainen ansiolevyke

voidaan myöntää

henkilölle, joka on erittäin ansiokkaasti toiminut liitossa, piirissä tai seurassa yleisurheilun hyväksi.

Hopeinen ansiolevyke

voidaan myöntää

henkilölle, joka on toiminut ansiokkaasti liitossa, piirissä tai seurassa yleisurheilun hyväksi.

LIIKUNNAN ja URHEILUN ANSIOMERKIT (Opetus- ja kulttuuriministeriö)

Opetus- ja kulttuuriministeriö myöntää vuosittain (26.2.) liikunnan ja urheilun ansiomerkkejä suomalaisen liikuntakulttuurin ja urheilun parissa ansioituneille henkilöille.

Ansiomerkkiehdotukset toimitetaan opetus- ja kulttuuriministeriöön jakovuotta edeltävän lokakuun 31. päivään mennessä. Valtion liikuntaneuvosto käsittelee ehdotukset ja antaa niistä lausunnot opetus- ja kulttuuriministeriön päätöstä varten.

Ansiomerkit ovat:

1. ansioristi kultaisena ARK
2. ansioristi AR
3. ansiomitali kullatuin ristein AMKR
4. ansiomitali AM

Suomen liikuntakulttuurin ja urheilun suuri ansioristi on ansiomerkeistä arvokkain ja se voi olla kerrallaan vain kahdellatoista haltijalla.

Tarkemmat ohjeet ja tarvittavat liitteet: